Sunday, January 27, 2013

TOPIK 10: SIFAT-SIFAT ALLAH SWT ( Surah Al Baqarah 284 – 286 )


SIFAT-SIFAT ALLAH SWT
( Surah Al Baqarah  284 – 286 )


Maksudnya :
  • Segala yg ada di langit & bumi adalah kepunyaan Allah. Dan jika kamu melahirkan apa yg ada di dalam hati kamu atau kamu menyembunyikannya, nescaya Allah akan menghitung & menyatakan kepada kamu. Kemudian Ia mengampunkan kpd sesiapa yg dikehendakinya & menyiksa sesiapa yang dikehendakinya ( menurut undang-undang & peraturan-Nya ). Dan ( ingatlah ) Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. ( 284)
  • Rasul Allah telah beriman kepada apa yg diturunkan kepadanya dari Tuhannya, Dan juga org-org yang beriman , semuanya beriman kpd Allah, Malaikat-malaikat-Nya , Kitab-kitabnya, & Rasul-rasulnya..( Mereka berkata) : " Kami tidak membezakan antara seorang rasul dgn rasul-rasul yg lain" Mereka berkata : " Kami dengar & kami taat . ( Kami pohonkan ) keampunanMu wahai tuhan kami, Dan kepadaMu jua tempat kami kembali ( 285)
  • Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, Dan juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya.  (Mereka berdoa dgn berkata) : " Wahai Tuhan kami ! Janganlah engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami ! janganlah engkau bebankan kpd kami bebanan yg berat sebagaimana yg telah engkau bebankan kpd orang-orang yg terdahulu drpd kami. Wahai Tuhan kami ! Janganlah engkau pikulkan kpd kami apa-apa yg kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, Dan berilah rahmat kpd kami. Engkaulah penolong kami; oleh itu, tolonglah kami utk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yg kafir ( 286).





ZIKIR SIFAT-SIFAT ALLAH 


CERAMAH SIFAT-SIFAT ALLAH


NASYID 


PENGAJARAN AYAT :

  1. Kita wajib meyakini bahawa Allah bersifat Maha  berkuasa, Maha Mengetahui, Maha Pengampun & Maha Penyayang
  2. Kita hendaklah menjaga setiap amalan, sama ada amalan zahir atau batin
  3. Kita wajib mempercayai  dan beramal dengan semua rukun iman
  4. Orang-Islam  hendaklah  sentiasa berdoa  memohon keampunan  daripada dosa yg dilakukan sama ada yg  sengaja atau tidak sengaja 



No comments:

Post a Comment